Ga naar de inhoud

Studenten verbeelden ‘niet-kopen’ op creatieve wijze

Eindhoven, 15 november 2005 –
Het zal de Koop-Niets-Activisten die zaterdag 26 november in actie komen tijdens de Internationale Niet-Winkeldag niet ontbreken aan ideeen. Studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam hebben in het kader van de lessen ‘illustratie’ prachtig werk gemaakt

3 min leestijd
Placeholder image

(15 november 2005 – Bericht van Omslag – Niet-Winkeldagcampagne)

P E R S B E R I C H T

In verschillende plaatsen in Nederland worden momenteel acties voorbereid in het kader van de Internationale Buy Nothing Day (Niet-Winkeldag), die in vele landen wordt gevierd op zaterdag 26 november. Meer over de achtergronden van de Niet-Winkeldag, de protestdag van bevrijde consumenten tegen de westerse consumptiecultuur, is te vinden op website koopniets.nl

Docente Angelique Viester van de Willem de Kooning Academie gaf haar studenten de opdracht ‘Verzin een actie en maak een aantrekkelijk communicatief en origineel beeld’ in het kader van de Internationale Niet-Winkeldag

Het werk van de studenten is verzameld op de speciale website.

Hanneke Pleyte maakte de Trashdress, een fantastische modieuze jurk van afval zie hier

Silas Dedert maakte tasjes waar niets in kan zie hier

Dick Grinwis maakte spaarkaarten, om te sparen voor een lege portemonnee, een kortstondig geluksgevoel of een langdurig schuldgevoel
zie hier

Marlous Tode ontwierp ‘koop-niks-vandaag-stickers’ om op geldautomaten te plakken zie hier

Michael Brandsma maakte een bodemloze tas. Zodra er iets in wordt gedaan, komt een toelichting tevoorschijn. zie hier

Marc de Wolf maakte de poster ‘Gezocht wegens overconsumptie en medeplichtigheid aan de wereldarmoede’. Het portret van de gezochte persoon is een spiegel. zie hier

Lisette Grove maakte de ‘BND Goldcard’ met checklist: Heb ik dit echt nodig? Hoeveel heb ik er al van?
zie hier

Laurens Bijl hield een workshop ‘Muziekinstrumenten maken van afval’. zie hier

Michiel Pouwer trachtte zoveel mogelijk reclameborden af te plakken: text

Femke Wieringa ontwierp een paneel met een afbeelding van een arm kind uit de derde wereld, waarbij op de plek van het hoofd een gat zit, waardoor ieder zichzelf kan zien in de spiegel als een arm kind.
zie hier

Lisa van Winsen maakte advertenties ‘Hoeveel heb je nou echt nodig?’ zie hier

Rinske Zijsling hield een actie en maakte advertenties, waarin de prijs wordt omgerekend in maaltijden, schooldagen en gezondheidszorg in arme landen zie hier

Jaron Korvinus maakte een biechthokje waar mensen hun koopzonden kunnen opbiechten zie hier

Marianne Lock maakte de ‘maak-je-knip-dicht-kit’ (naald en draad) met leuke animatie! zie hier

Giuseppe Modica maakte posters met wonderlijke handen zie hier

Safira Nelemans maakte een grote portemonnee met hangslot, wie wil ermee op de foto? zie hier

Ekaterina Grishina maakte tv-spotjes van haar actie waarbij ze in verschillende winkels ‘niets’ ging kopen. zie hier

Idris van Heffen maakte reclameposters met een bijenvolk en ‘Dwaze kooploze dagen’. zie hier

Govert van der Heijden maakte een stickerontwerp voor oudhollandse tegeltjes met wijsheden als ‘Al draagt die tsjap bling bling, it won’t change no thing’. zie hier

Arjen Moes maakte een heldencape: wees een held voor een dag – koop niets op 26 november zie hier

Lex van der Laan gaf nieuwe inhoud aan de 1-aprilgrap van een portemonnee met een touwtje eraan: als de portemonnee wordt weggetrokken verschijnen de woorden ‘Buy Nothing Day’. zie hier

Milou de Jong maakte de homepage in de vorm van speciale kassabonnen met de tekst: ‘Bedankt voor geen aankoop’. De artikelen op de bonnen zijn de namen van studenten, klik erop voor hun acties en beeldmateriaal.

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door Omslag.)