(Update 1 oktober). Een grote meerderheid (ruim 90%) van de leden van FNV Spoor en VVMC hebben de krimpplannen van de NS-directie verworpen. De FNV-leden willen nu dat FNV Spoor een eisenpakket bij de NS neerlegt. Mocht de NS daar niet op willen ingaan dan is de overgrote meerderheid van de leden bereid tot het voeren van actie.

(Artikel met toestemming overgenomen van treinreiziger.nl foto J.Bakker CC2.0 Flickr)

Vette streep

Dat heeft de FNV woensdag bekend gemaakt. NS wil geen loonsverhoging geven en wil een aantal arbeidsplaatsen via natuurlijk verloop (zonder ontslagen) met circa 14 procent verminderen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “De leden zijn duidelijk, ze zetten een vette streep door het krimpplan van de NS. Het personeelsbestand mee laten bewegen met de dienstregeling is logisch. Maar de leden wensen niet de Ryanair van het Nederlandse spoor te worden.”

Volgens FNV wil NS veel loketten sluiten en terug gaan van 30 naar 10 servicestations. Ook zegt FNV dat NS op alle treinen slechts één conducteur wil inzetten. De krimpplannen noemt FNV een klap in het gezicht voor de leden. Volgens Janssen wil de NS dat de medewerkers zich flexibeler en wendbaarder opstellen dan nu het geval is. De vakbondsbestuurder zegt dat NS de vakbonden buiten de deur wil houden bij de reorganisatie.

Eisenpakket

FNV staat niet alleen, ook spoorvakbond VVMC heeft in ruime meerderheid de NS voorstellen verworpen. Bij beide vakbonden is ruim 90% van de leden tegen de NS bezuinigingen. “Bij instemming van het pact tekenen bonden voor vier jaar voor de sociale consequenties en daar kunnen wij als vakbond niets meer aan doen. Dan worden we vier jaar buiten spel gezet en geven we een blanco cheque af. Dat is onbespreekbaar” reageert vakbondsbestuurder Wim Eilert van de VVMC.

FNV Spoor zegt op korte termijn met een eisenpakket te komen met daarin onder andere behoud van werkgelegenheid. Janssen: “In maart werden de cao-onderhandelingen door corona opgeschort. Dat de wereld er nu anders uitziet is duidelijk en dat zal ook terug te zien zijn in ons eisenpakket. Maar de medewerkers verdienen meer dan het bod dat er nu ligt.”

NS teleurgesteld

Marjan Rintel, de nieuwe president-directeur van NS, is teleurgesteld in de vakbonden: “Het is ongelooflijk jammer dat na vijf maanden van gesprekken, de vakbonden en de COR het eindvoorstel van NS hebben afgewezen. Ik snap de emotie over de enorme impact die het coronavirus in Nederland en ook op NS heeft. Onze inzet was het bieden van perspectief en duidelijkheid en daarmee zekerheid in ingewikkelde tijden.”

NS benadrukt pas in 2024 weer op niveau te zijn van 2019. Op dit moment zegt het spoorbedrijf ongeveer 45% van de normale aantallen reizigers te vervoeren. In het plan is er werkgarantie, salarisbehoud (met mogelijkheid om door te groeien binnen de salarisschaal) en een ontwikkelfonds van 50 miljoen euro voor pensioenopbouw, ontwikkeling en scholing.

Rekening bij personeel

De reactie van FNV komt niet als een verrassing, heeft zich eerder negatief uitgelaten over de plannen om 2300 banen te schrappen. De vakbond wees erop dat de salarissen in 2019 met 1,2% zijn gestegen, terwijl de inflatie 2,63% bedroeg. “NS-medewerkers hebben dus al achteruit geboerd. Hun salaris is alweer minder waard geworden. Dat gaat niet nogmaals gebeuren.” De vakbond vindt dat de rekening voor de coronacrisis bij het NS-personeel wordt gelegd.