Ga naar de inhoud

Agribusiness grootste lobbyist voor TTIP

Agribusiness is de grootste lobbyist voor de handelsovereenkomst tussen EU en VS, blijkt uit nieuw onderzoek
Vraag je je af welke bedrijven het hardst druk zetten achter het voorgestelde handelsakkoord tussen de EU en de VS (TTIP)? Of waar ze vandaan komen? En wie het meeste toegang heeft tot onderhandelaars van de EU? CEO’s heldere infographics belichten de bedrijfslobby achter de TTIP-onderhandelingen.

2 min leestijd

(Vertaling van aankondiging CEO)

Interessante uitkomsten die door de graphics onthuld worden:

*) Er bestaat geen sector die de Europese Commissie meer belobbied heeft in de voorbereidende fase van de onderhandelingen, dan agribusiness-sector. Voedselmultinationals, handelaren in agrarische grondstoffen en zaadproducenten hebben meer contacten gehad met de afdeling handel van de Commissie (DG Trade) dan alle lobbyisten uit de farmaceutische, chemische, financiële en auto-industrie bij elkaar.

*) Van de 560 lobby-ontmoetingen die DG Trade hield om de onderhandelingen voor te bereiden, waren 520 (92%) met lobbyisten uit het bedrijfsleven, en slechts 26 (4%) met vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Dus voor elke ontmoeting met een vakbond of consumentenorganisatie, waren er 20 met bedrijven en ondernemersorganisaties.

*) De agenda-setting voor TTIP is grotendeels aangedreven door bedrijven met het hoofdkantoor in de VS, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en door lobbygroepen van ondernemers die op EU-niveau georganiseerd zijn, zoals de Europese Federatie van werkgeversorganisatie BusinessEurope en het European Services Forum, een lobby-organisatie van grote dienstverlenende bedrijven zoals Deutsche Bank en TheCity UK. Bedrijven uit Griekenland en grote delen van Oost-Europa waren geheel afwezig uit deze zakenlobby-campagne voor TTIP, wat erop duidt dat bedrijven in de armere EU-landen weinig te winnen hebben bij deze handelsovereenkomst.

*) 30% (94 van de 269) van de belangengroepen uit de particuliere sector die DG Trade hebben belobbyd ten gunste van TTIP,  zijn niet terug te vinden in het EU Transparency Register, waaronder grote bedrijven als Walmart, Walt Disney, General Motors, France Telecom en Maersk. Sommige van de brancheorganisaties die het hardste lobbyen voor TTIP zoals de Amerikaanse Kamer van Koophandel en de Transatlantic Business Council lobbyen ook onder de radar van het lobby register.

Om de risico’s van de enorme lobby vanuit de agribusiness uit te leggen, hebben we ook een artikel gepubliceerd over wat technisch klinkende handelsinstrumenten zoals “wederzijdse erkenning”, “degelijke wetenschap” (“sound science” )en “regelgevende samenwerking” voor gevolgen zouden kunnen hebben voor landbouw en voedsel.