Deliveroo-koeriers protesteren tegen gedwongen freelance statuut
In verschillende landen komen de bezorgers van het maaltijdenbezorg-bedrijf Deliveroo in actie tegen hun belabberde arbeidsomstandigheden. De directie van het bedrijf probeert ze verder af te knijpen door ze geen vaste beloning meer aan te (proberen te) bieden, maar ze te dwingen om ZZP-er te worden. Hieronder een bericht over de sitiatie in België
(Door Keltoum Belorf, Dewereldmorgen, foto’s Collectif coursiers)
Het rommelt al even bij het koeriersbedrijf Deliveroo. Op de app kan je amper nog bestellen. Zitten de examens er voor iets tussen of heeft het allemaal te maken met de eenzijdige aankondiging van Deliveroo om alle koeriers te verplichten als zelfstandige te werken vanaf eind januari en ze voortaan enkel te vergoeden per rit in plaats van per uur? De aankondiging zorgt voor veel ongenoegen. Op maandag 8 januari kwamen ze met tientallen op straat in Brussel en de koeriers dreigen ook komend weekend met een staking.
Nul-urencontract
De fietskoeriers verdienen nu gemiddeld 7,25 euro per uur bruto maar met het zelfstandige statuut en een nul-urencontract zullen ze 5 euro bruto per levering krijgen. Dat zorgt voor veel onzekerheid bij de Deliveroo-fietsers. Velen zoeken hun heil bij andere spelers binnen de sector of haken af.
“Onder het mom van meer vrijheid probeert Deliveroo haar maatregelen goed te praten. Maar dat zorg alleen voor meer kosten voor de koeriers. Zelfs de ongevallenverzekering die ze nu aan de zelfstandigen wil bieden is louche en dekt niet alle kosten”, zegt Rik Potoms van het koerierscollectief dat de Brusselse betoging op maandag 8 januari heeft georganiseerd.
De koeriers eisen een terugkeer naar het oude statuut waar ze de vrije keuze hebben om al dan niet als zelfstandige te werken. Voordien werkte de meerderheid van de koeriers als werknemer via de coöperatie Smart en werden ze per uur betaald. Verder willen ze ook dat er voor alle koeriers een garantie is van een minimumloon, ook voor de zelfstandigen die per levering betaald worden. Een andere belangrijke eis is een wettelijke arbeidsongevallenverzekering en de oprichting van een overlegorgaan tussen Deliveroo en de koeriers.
Protest Brussel
Potoms: “Tijdens de actie maandag hebben we het antwoord van Deliveroo op onze eisen voorgelezen. Deliveroo wou enkel ingaan op de eis voor het oprichten van een overlegorgaan. Op de andere eisen wilden ze niet ingaan.”
“Na de protestactie op maandagavond zijn we nog langs verschillende restaurants geweest in de buurt van Elsene die partner zijn met Deliveroo om hun situatie uit te leggen. De meeste restaurants stemden toen in om die avond geen nieuwe Deliveroo-bestellingenaan te nemen. Zo hebben we maandagavond heel de zone Elsene kunnen platleggen’, aldus Potoms. “We krijgen ook alvast steun van de twee grote vakbonden.”
Als Deliveroo niet ingaat op onze eisen, dan gaan we staken op zaterdag 13 januari en ook zullen we restaurants opnieuw proberen mee te krijgen met onze actie, besluit Potoms.
#RideWithUsPhilip
In Nederland is er eerder protest geweest over dezelfde plannen van Deliveroo om naar een freelance statuut en nul-urencontract over te schakelen. Daar heeft een groot aantal koeriers uitgerekend op nieuwjaarsavond, de drukste avond van het jaar, gestaakt in o.a Amsterdam, Haarlem en Utrecht. In plaats van maaltijden leveren, zijn ze in Haarlem op de grote Grote Markt oliebollen gaan bakken.
Een Nederlandse Deliveroo koerier heeft onder de hashtag #RideWithUsPhilip, de Deliveroo- CEO Philip Padberg uitgedaagd om ook eens mee maaltijden te leveren op de fiets, zodat hij zelf kan ervaren of hij 10 maaltijden in twee uur kan leveren, zoals zijn voorstel aan de koeriers luidt.
Ook in andere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland, hebben Deliveroo-koeriers afgelopen maanden acties gevoerd tegen de invoering van de nul-urencontracten.
In Londen zijn de fietskoeriers er in 2016 na langdurige acties en stakingen zelfs in geslaagd om met succes de verplichte invoering van het nul-urencontract op te schorten.
Boodschap aan Deliveroo CEO Philip Padberg
{youtube}fG0FZGjoPL4{/youtube}