Het lijkt wel het ultieme genterificatie project. Vastgoed die armen letterlijk afsluit van een hele regio. Afgesloten kruispunten en opstopingen zijn aan de orde van de dag. Gratis parkeren voor de rijke mensen uit de bollestreek, het ambassade personeel en wat werkgelegenheid voor de klasse die er wel naast woont. Ondertussen is er nog een ingredient toegevoegd voor ghetto vorming voor de wijken de Heuvel, Amstelwijk en de Prinsenhof.

(Overgenomen van opinie/indymedia, aanvulling globalinfo onderaan, Foto: Vincent van Zeijst - Eigen werk
Voorgevel van de "Mall of the Netherlands" in Leidschendam tijdens de eindfase van de bouw (Nederland, gemeente Leidschendam-Voorburg). CC BY-SA 4.0)

Het gaat al jaren niet goed in de verschillende wijken die omsloten werden door Leidschenhage maar ze werden zelf [door de mall] afgesloten. Bereikbaarheid van deze wijken is sowieso altijd enigszinsbeperkt geweest. Door de bouw van the mall is er intussen wel bijna een klasse-segegratie ontstaan. Want terug met de auto kom je niet zo makkelijk de kans dat je een overvolle tram pakt is eens groter geworden en tram 6 was al niet toegangkelijk als je slecht ter been bent. Dat was overigens een bewuste keuze.

Jarenlang reed tram 2 met verlaagde en toegangkelijke haltes door naar eindpunt Leidschendam Noord bij de Haar. Maar nu zien we het prestigeproject soms dagelijks geheel Leidschendam Noord afsnijden. Dat is niet gek. Iedereen kan bedenken dat elke pakeerplek een auto trekt. En er zijn nou eenmaal een bizar aantal pakeerplekken bij gekomen. Als die er niet waren dan is pakeeroverlast in de omliggende wijken een risico maar nu is het verkeer volledig afsneden. Mocht je er in de buurt wonen dan is je beste kans om te rijden via de plaatsen Leiden/Voorschoten. Dat is erg bizar voor het feit dat er net een winkelcentrum open is.

Mogelijk licht aan het einde van de tunnel? Het is te hopen. Op 18 Maart 2023 verstrijkt de pakeerovereenkomst. "In de anterieure overeenkomst met de Mall of the Netherlands van 6 maart 2014 is in artikel 25 over de parkeerregulering vastgelegd, dat gedurende in ieder geval twee jaar na de Grand Opening parkeren op het terrein en in de garages van de Mall gratis zal zijn. Als Unibail Rodamco het daarna van belang acht een parkeerregulering in te voeren zal Unibail dit gemotiveerd aan de gemeente voorleggen en onderbouwen wat zij hiermee denkt te bereiken. Op 18 maart 2023 zal de termijn van 2 jaar zijn verstreken."

Maar we kunnen hier twee dingen uit opmaken: in 2014 is de bewuste keuze gemaakt voor dit pakeerbeleid door de gemeente Leidschendam-Voorburg, het college van toen zou ter verantwoording moeten worden gehouden voor deze onleefbare situatie. Pakeerregulering is een middel dat beschikbaar komt maar in handen is van het kapitaal. Daarmee is ook een mogelijk middel voor leefbaarheid in de wijken eromheen in handen van het kapitaal. En daarmee ook de toegang tot het wegennet voor de bewoners uit die buurten. Uiteindelijk zijn de Heuvel, Amstelland, Prinsenhof, de Haar & Duivenvoorde woonwijken met zeer beperkte werkgelegenheid. Veel inwoners moeten simpelweg naar een anderen plek om hun inkomen te vergaren. In 2014 is de keuze gemaakt dat dat minder waard is dan een mega mall voor de superrijken. Dat hoeft in maart wellicht niet meer zo te zijn.

Zie ook Voorburgs Dagblad
---------------------

Aanvulling globalinfo: dergelijke superwinkelcentra zijn niet alleen een ramp voor omwonenden, maar ook voor allerlei kleinere middenstanders tot in verre omtrek. Zij kunnen de huurprijzen in zo'n mall nooit betalen, daar zie je alleen de grote retailketens en dure merken.

Het winkelcentrum is onderdeel van de wereldwijde keten Westfield, die tegenwoordig Unibail Rodamco Westfield heet (wikipedia) Ooit in 1960 in Australie begonnen is het een projectontwikkelaar en vastgoedmultinational geworden die over de hele wereld 'shopping malls' bouwt en uitbaat. Als een soort supermarktTrump probeert men overal 'de grootste' te hebben (wat onder ander lukt in Londen en Praag). De schade aan de lokale middenstand, en het landschap, is uiteraard enorm, en de winst gaat naar de aandeelhouders.