McDonalds heeft samen met UNICEF bedacht dat 20 november wereldkinderdag wordt. En Disney vindt de nieuwe bisschop van Canterbury niks. In de Amsterdamse Pijp tenslotte, zit een kantoor... dat wil je niet geloven


Volgens een berichtje in Het Parool van afgelopen donderdag, is 20 november uitgeroepen tot jaarlijkse McDonalds kinderdag, door UNICEF. Lees maar (er staat echt wat er staat) artikel Parool.

Volgens het Parool "past de steun (van McdDonalds aan Unicef-projecten, red.) in het streven van de Verenigde Naties om bedrijven ertoe te bewegen meer geld in VN-organisaties te steken." "Via publiek-private samenwerking kunnen kinderen krachtig en op velerlei wijze geholpen worden", wordt VN-leider Annan geciteerd.

Misschien een goede aanleiding om op 20 november eens wat kinderachtige vragen te gaan stellen aan de betreffende bedrijfsleiding? Ook gaan er geruchten dat groepen globaliserings-peuters van plan zijn goedgevulde zuigflessen door de ramen van fastfoodvestigingen te mikken.

Dit doet denken aan een bericht dat eerder in dezelfde krant verscheen, namelijk onder de titel "Disney niet blij met verse Engelse kerkleider" (25 juli). Het handelde over de reactie van het kinder(uit)melkconcern Disney op de benoeming van Rowan Williams tot leider van de Angilicaanse Kerk. Williams had in 1990 een boek geschreven (Lost Icons) waarin hij "de agressieve verkooptechnieken aan de kaak stelde waarmee Disney de consumptiedrift onder jonge kinderen tracht aan te wakkeren."Meteen na de bekendmaking van de benoeming van Williams zag gouverneur Jeb Bush van Florida, toevallig op bezoek in Londen, zich genoodzaakt voor Disney op de bres te springen. Volgens broer Bush zou het Disney-concern over visionaire eigenschappen beschikken. Interessant is het einde van het parool-artikel (te vinden: artikel). Citaat: Tot de jaren tachtig was het in de VS verboden reclame te maken bestemd voor kinderen onder de zeven jaar, omdat deze leeftijdsgroep geen onderscheid weet te maken tussen reguliere programma's en commerciele boodschappen. Met het aantreden van Ronald Reagan als president kwam daar een eind aan. Sindsdien steken concerns enorme bedragen in campagnes voor kinderen. De twee beruchtste zijn hamburgerketen McDonalds en Disney, die in 1996 hun krachten op dit terrein hebben gebundeld.


Mochten er nu mensen zijn die denken dat we een hetze tegen Amerikaanse Toestanden willen beginnen, dan het advies om eens een kijkje te nemen op de website

http://www.kidsbizz.nl/

Gewoon een hippe Nederlandse ondernemer, die verklaart zelf moeder te zijn en dus te weten hoe je kinderen wat aan kunt smeren, met een cool kantoor in de Amsterdamse Pijp. Waar ze beschikken over "een volwassen kijk op kindermarketing".

Uit hun eigen persbericht komt de volgende beschrijving:

KidsBizz is in 1999 opgericht en is in een korte tijd uitgegroeid tot een full service organisatie voor producten, diensten en merken met kinderen van 0-12 jaar en hun ouders als doelgroep.
Voor talrijke projecten werd al regelmatig een beroep gedaan op de communicatiespecialisten van Down Under op het gebied van creatie, vormgeving, PR en Internet. Zo startten beide bedrijven gezamenlijk met de succesvolle kidsportal www.coolkids.nl. Vanaf september zal de samenwerking nog intensiever worden en zullen alle projecten van KidsBizz door een groter en vooral zeer professioneel team worden opgepakt.


Misschien een plek om op 20 november op de limonade te gaan?

Zie over deal tussen McDonalds en UNicef ook artikel uit the Guardian: op de McSpotlight website

In het persbericht van McDonalds zelf over de kindervern.dag is een foto te vinden van de absolute topman van het bedrijf, Jack Greenberg, bij een ontmoeting met VN-leider Kofi Annan. Ze bespreken daar volgens het persbericht a McDonald's worldwide fundraising initiative called "World Children's Day" that will benefit UNICEF, Ronald McDonald House Charities, and other children's organizations. McDonald's 30,000 restaurants in 121 countries will take part in the program on November 20th, which is also the anniversary of the Convention on the Rights of the Child. In the U.S., McDonald's will distribute the orange "Trick-or-Treat for UNICEF" boxes during two weeks in October as part of the fundraising effort.




(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door Kees Stad.)