Tijdens workshops op het Festival Globalisering werd informatie vanaf internet vertoond. Hier de links.

Image

Voor de meeste lezers zullen onderstaande links wellicht ietwat vreemd uit de lucht lijken te vallen. Ze maakten onderdeel uit van een workshop over Strategieën tegen Multinationals die afgelopen zondag werd gehouden op het Festival Globalisering. Op verzoek van sommige deelnemers hier nog eens online gezet.
Daaronder een aantal links naar informatie die de dag daarvoor gegeven werd in een Workshop over "greenbashers" oftewel de "anti-anti-beweging".

Informatie over multinationals

Een van de eerste campagnes tegen multinational: Nestlé (zie plaatje op subvertise) Die campagne is nog steeds gaande: zie website

Op subvertise kun je vele voorbeelden geven van iig. de anti-reclame van actiegroepen: zie website

Een voorbeeld in Nederland was de campagne tegen Shell eind jaren tachtig omdat deze het apartheidssysteem in ZA steunde: zie plaatje

Er zijn speciale maatschappelijke organisaties die multinationals onderzoeken:
Zoals Corporate Watch (UK)

Een verzamelpagina in de VS is Essential.

Een speciaal maandblad over Multinationals is de Multinational Monitor

In Nederland:
SOMO. Doen echter alleen specifieke projecten onderzoek
En Corporate Europe Observatory (CEO)

Voor elke bedrijfstak tegenwoordig bijna een "watch" (oilwatch, bankwatch, etc.). Een overzicht met links is hier te vinden.

Een vrij nieuw fenomeen is 'mapping'. Het in kaart brengen van de economische machten. voorbeeld.
Ook CEO heeft zo een kaart van Brussel gemaakt om daar de lobby-structuren bloot te leggen.

Een voorbeeld van een omvangrijke en brede campagne-aanpak die zich op de hele bedrijfstak richt is die van de Schone Kleren Campagne. Internationaal georganiseerd in de Fair Wear Foundation.
Het voornaamste instrument: Gedragscodes
Zijn nu bezig met een campagne rond Olympische spelen.

Verder zijn er uiteraard veel afzonderlijke campagnes die zich richten op specifieke wantoestanden van specifieke bedrijven (vele voorbeelden op subvertise)
Voorbeeld : Coca Cola in Colombia.
Benetton in Argentinie
Of in Nederland: ABN-Amro en BPRC.

De vraag is: werkt het?
Bedrijven zijn steeds beter bewapend tegen kritiek. Zie bijvoorbeeld het boek Battling Big Business (in het Nederlands verschenen als Schone Schijn)

Beinvloeding van mening publiek en politiek steeds belangrijker voor bedrijven. Voor achtergrondinformatie hierover zie onder andere PR-Watch en het prachtige overzicht van corporate reclamecampagnes Disinfopedia
Een van de belangrijkste krachten achter PR-Watch, John Stauber, schreef boeken over deze drabbige wereld, waarvan de laatste, Toxic Sludge is Good for You het lezen meer dan waard is. Er is ook een bijhorende video.

Goede boeken over Multinationals zijn er steeds meer. Een van de beste:
When Corporations Rule The World van David Korten. Dit boek verschijnt binnenkort in vertaling bij lemniscaat onder de titel Het Bederijfsleven Aan de Macht.
Eerder verscheen bij Lemniscaat het boekje De feiten over globalisering waarin beknopt ook een en ander over de rol van multinationals in de huidige economie staat.
Een ander interessant boek waarvan de tweede versie zojuist ook in Nederlandse vertaling uitgekomen is, is het nieuwe Zwartboek Wereldmerken.
En dan is er natuurlijk het baanbrekende No Logo, maar dat wist u al.

Greenbashing

(De lezing was grotendeels gebaseerd op informatie in het artikel Greenbashing in Nederland.)

Wise Use; corporate 'beweging' om milieubewegingen te counteren: over Wise Use

Voorbeelden van greenbashers:
Patrick Moore
Bjorn Lomborg
Debunking Bjorn Lomborg: Media Kit
En Johan Norberg

In Nederland vooral bureau van (voormalig Milieudefensie-woordvoerder) Mark Schuttelaar Schuttelaar en Partners ("zakelijke dienstverlening").

Verder veel 'opinionmakers' die deels op persoonlijke titel werken (maar er niet slechter van worden).

Zoals dhr Hans Labohm die vanuit Clingendael instituut opereert en veel publiceert op de website van de Libertariers (extreme kapitalisten)

Zo is er nog een heel stel:
Neem Frans Verhagen (www.amerika.nl) Die uit loopt te leggen wat "De goede kanten van de oorlog tegen Irak" zijn.
Of Arend-jan Boekestijn (historicus Universiteit Utrecht)

En natuurlijk dhr. Bolkestein, die zo'n beetje in alle media tegelijk optreedt. Hij presenteert zich graag als een bevlogen lone ranger, maar is juist een poppetje van het bedrijfsleven. (zie Ikon-Factor waarin topmanagers pochen dat ze Bolkestein, Rudolf de Korte, Hans van den Broek de politiek in stuurden: uitzending factor).

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door doet er niet toe.)