Lot van Z.A.D. (tegen vliegveld bij Nantes) binnenkort bezegeld
Elk moment kan de Franse president Macron nu zijn besluit nemen over het zeer omstreden vliegveld-project bij Nantes. In geval van ontruiming zal er fel en massaal protest komen.
Toen Macron aantrad als president had hij – zoals op zoveel heikele punten in de verkiezingscampagne – niet duidelijk gemaakt wat zijn standpunt was ten opzichte van het project in Nantes dat hij van zijn voorgangers had geërfd. Hij kondigde een half jaar ‘denkpauze’ af en stelde een adviescommissie in. Die adviescommissie is nu uitvergaderd en het advies kan elk moment komen.
Le ZAD
In de buurt van Nantes zou volgens ondernemers en de toeristenindustrie een nieuw vliegveld gebouwd moeten worden op een stuk prachtige kleinschalige landbouwgrond. Een deel van de boeren heeft zich uit laten kopen, maar andere boeren en sympathisanten weigeren al tientallen jaren de grond op te geven. Ze hebben het gebied bezet en weer in bedrijf genomen. In 2012 werd een poging gedaan tot ontruimen, die mislukte door fel verzet. Inmiddels is dat alleen maar groter geworden. De klimaatcrisis is er ondertussen bijvoorbeeld bijgekomen, en nog meer vliegen is crimineel.
Het gebied waar het vliegveld gepland is, is bezet door boeren en milieu-activisten die het omgedoopt hebben in de ZAD (Zone a Defendre, officieel betekent het Zone d’Aménagement Différé, een soort ontwikkelingsgebied voor infrastructurele projecten). De afgelopen jaren zijn er talloze acties en demonstraties geweest, vaak met (tien)duizenden deelnemers, om te laten zien dat de weerstand tegen het project groot is, evenals de steun uit de bevolking voor de tegenstanders.
Een van de truuks van de vorige regering was om een referendum te organiseren. De uitslag was toen dat 55% van de bevolking voor het vliegveld zou zijn, maar die uitslag werd bewerkstelligd door de grenzen van het referendumgebied zo te leggen dat er meer voorstanders dan tegenstanders mee zouden kunnen doen.
Er zijn ook allerlei alternatieven geopperd. Nantes heeft bijvoorbeeld al een vliegveld, dat gerenoveerd en uitgebreid zou kunnen worden. Maar vooral wordt er gewezen op mogelijkheden om openbaar vervoer over de grond te verbeteren. Hoe dan ook, de bezetters van de ZAD hebben aangekondigd dat ze niet zullen vertrekken en zich met hand en tand zullen verdedigen. Ze hebben ook verklaard te rekenen op de toestroom van ‘tienduizenden sympathisanten’ die zullen komen helpen verdedigen. In dit filmpje is de befaamde wachttoren te zien, waar vandaan alarm geslagen wordt in geval van een aanval.
In het filmpje hieronder zie je een demonstratie in 2016 waarbij de snelweg ingenomen werd
{youtube}YcSMyVL-rZM{/youtube}
In oktober werd de ‘marche des batons’ gehouden. Toen kwamen tussen de 13.000 (politie) en 40.000 (volgens de organisatoren) demonstranten naar het gebied. Velen van hen droegen een stok met zich mee, die ze na de demonstratie achterlieten. Het was een symbolische belofte dat ze terug zouden komen om te helpen verdedigen.
{youtube}bHWY27WTOoo{/youtube}
Enkele weken geleden kwamen er veel mensen solidair wandelen.
Macron
Macron is een neoliberale zakenmannenvriend, en zal het geen probleem vinden om korte metten te maken met een stel van die ‘slampampers’ (zoals hij de demonstranten tegen zijn Loi travail XX+ noemde). Aan de andere kant wil hij graag populair blijven en dat lukt hem steeds minder. vanuit zijn partij (La republique en Marche, een merkwaardig nieuw bouwsel waarin de bedrijfslobby sterk is) wordt volgens dit stuk in de krant aangedrongen om ‘sowieso te ontruimen’. De strategie zou zijn om in de publiciteit een onderscheid te maken tussen de ontruiming en de voortzetting van het project. Zoals in Nederland vroeger burgemeesters omgingen met grote kraakpanden: “we onderhandelen niet met mensen die criminele acties uitvoeren, en laten ze ontruimen, maar dat heeft niets te maken met ons oordeel over de huizenspeculant”.
Maar elke moment kan dus de commissie van Macron met een ‘advies’ komen en als dat – zoals verwacht wordt – positief uitvalt voor het vliegveldproject, zou de aanval wel eens snel ingezet kunnen worden.
Het voornaamste bouwbedrijf dat het vliegveld wil aanleggen is trouwens Vinci, inmiddels het grootste bouwbedrijf ter wereld (wikipedia). Het bedrijf heeft kantoren over de hele wereld en ook in Nederland (85!) vestigingen. (bron: website Vinci, vestigingen in Nederland)
———-
Een (van de vele) website van/over de ZAD https://zad.nadir.org/
Ter oefenen in het verdedigen is er een bordspel ontworpen
Wiki vliegveld (Frans)
Zie hier prachtige films over het succesvolle verzet tegen de ontruiming in 2012