Bewerking van persbericht van Sea Watch, 1 augustus 2018
(Origineel: ¨Dutch government confirms correct registration and flag of Sea-Watch 3, ship still blocked in Malta¨.



Nederlandse regering bevestigt correcte registratie en vlag van door Malta geblokkeerde Sea-Watch 3

De Nederlandse regering liet de Maltese autoriteiten weten dat het civiele onderzoeks- en reddingschip Sea Watch 3 correct geregisteerd is en onder Nederlandse vlag vaart. Toch houdt Malta de blokkade van het reddingsschip in stand in de haven waar het al sinds 2 juli aan de ketting ligt. Malta heeft daarvoor geen deugdelijke argumenten en wil alleen tijd rekken. De afgelopen dagen nam het aantal zeenoodgevallen toe zonder dat passende reddingsmiddelen voor handen waren. Sea-Watch dringt er bij de Maltese regering op aan de blokkade van de Mediterrane reddingsinzet onmiddellijk te stoppen omdat die mensenlevens in gevaar brengt.

Johannes Bayer,voorzitter van Sea-Watch zei: ¨Het vasthouden van ons schip voor steeksproefsgewijs ´onderzoek´ zonder enige indicatie van overtreding was vanaf begin af aan een farce. We mogen nog steeds niet de haven uit ondanks dat door Malta uitgenodigde Nederlandse inspecteurs onze correcte registratie bevestigden. Dit gaat duidelijk niet over papierwerk; het is een politieke campagne tegen onze civiele reddingsvloot. Vanaf vandaag houden wij de Maltese autoriteiten volledig verantwoordelijk voor eke dode persoon die gered had kunnen worden maar dat niet was

De Sea-Watch 3 ligt sinds 2 juli in de haven van Malta, de dag waarop een onderzoek werd gestart tegen de kapitein van ander schip onder Nederlandse vlag, de M/S Lifeline, venwege een mogelijk ondeugdelijke registratie. “Het gaat hier om een collectieve bestraffing; het is net alsof Hamburg alle cotainerschepen zou tegenhouden omdat er een probleem is bij een van hen¨, aldus Bayer.

In een brief van de Nederlandse regering aan Malta staat te lezen: ¨Onderzoek toont aan dat aan alle eisen voor registratie als plezierjacht in het vlaggenregister van Nederland wordt voldaan¨. Het schip staat geregistreerd als een niet-commercieel motorjacht en Sea-Watch e.V en de Nederlandse staat zijn overeengekomen dat dat de meest passende registratie is voor een schip als het onze. Er bestaat geen scheepsklasse en algemene regelgeving voor Search and Rescue schepen. Toch heeft het schip een klasse-certificaat gekregen en is het volledig in rechte om onder Nederlandse vlag te varen.

Maar zelfs na de rapportage door de Nederlandse deskundigen, wil Malta de Sea-Watch 3 niet laten gaan. In een brief kondigen de autoriteiten aan dat ze eerst nadere verduidelijking van Nederland over bepaalde aspecten willen afwachten. ¨Hoe kan het zijn dat ons schip nog steeds wordt vastgehouden ondanks dat een maand geleden deskundigen van de zeevarende natie Nederland al vaststelden dat registratie van en veiligheid op het schip in orde zijn,¨ aldus Pia Klemp, de kapitein van de Sea-Watch 3. ¨De focus van wetshandhaving zou niet moeten liggen op onderzoek naar de juiste registratie van schepen maar op de verschillende vormen van mensenrechtenschendingen onder Europese supervisie die nu plaats vinden, zoals het terugsturen van de Asso Ventotto op 30 juli¨.


Foto´s van het schip voor vrij gebruik.