Terwijl de FNV bekend heeft gemaakt Russische schepen met olie, gas en kolen te willen boycotten, en de Britse regering dat al doet, maakte Rutte bekend daar voorlopig niet aan te willen.

(Door globalinfo.nl, dol op donateurs foto Frans Berkelaar pxhere, Creative Commons Zero (CC0) license)

Zie eerder bericht over standpunt Nederlandse havenarbeiders
en oproep internationale havenbond ITF.

Rotterdam is de belangrijkst haven in Europa voor import van Russische brandstof. Rutte verklaarde volgens het AD (09 maart 2022) dat een besluit om Russische schepen te weren niet genomen zal worden voordat er een Europees besluit is. De Franse premier Macron - Frankrijk is momenteel voorzitter van de EU - heeft daarover volgende week een vergadering belegd. Tot die tijd gaan de Nederlandse havens dus niet dicht voor Russische schepen.

FNV Havens wil tot een boycot overgaan maar vreest nu juridische gevolgen. AD: “De vakbond riep vorige week dat Russische schepen moeten worden verbannen uit de Rotterdamse haven. ,,Wij willen boycotten’’, vertelde woordvoerder Niek Stam aan het AD. ,,Wat ons betreft wordt alles wat Russisch is, besmet verklaard.’’

Op de website van Nieuwsblad Transport wordt ook bericht over het lot van de bemanning van schepen die in het conflict de klos zijn. Meerdere schepen in de haven van Odessa zijn inmiddels geraakt door Russische beschietingen. In veel gevallen zijn er zowel Russische als Oekraïense zeemannen op schepen werkzaam, die veelal goed samenwerken.

Officieel is de handel in Russische olie ook niet stilgelegd, al lukt het Rusland steeds minder om olie te verkopen, ook met forste kortingen. Vorig jaar werd nog voor ruim 18 miljard geimporteerd uit Rusland
Shell wist enkele dagen geleden nog een lukratieve slag te slaan, maar kreeg daarover veel kritiek en heeft nu verklaard geen Russische olie meer te zullen kopen.

Nieuwsblad Transport wijst ook op een ander merkwaardig effect van de oorlog in Oekraïne: een gebrek aan pallets. Voor internationaal transport zijn gruwelijk veel pallets nodig, en het hout daarvoor komt voor een groot deel uit Belarus, Rusland en Oekraïne. Maar de productie en uitvoer daarvan is geheel stil komen te vallen waardoor er al een voelbaar tekort aan pallets is.