De afgelopen weken is Deliveroo overal op de wereld getroffen door stakingen en bezettingen: van Hong Kong tot Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Ondertussen is in Shanghai de eerste vakbond gevormd voor online voedsel-koeriers.

 

(Het artikel is van 28 januari en de Engelse vertaling is afkomstig van libcom die het weer had vertaald van deze Italiaanse website Chicago86. Nederlandse vertaling door globalinfo.nl Please steun globalinfo.nl voor meer van dit soort berichten)

Hong Kong

Op maandagavond 22 januari verzamelden zich tot 100 rijders van Deliveroo HK, voornamelijk Indisch en Pakistaans, voor de kantoren van het bedrijf in Jervois Street, waardoor de voedselbezorgservice werd geblokkeerd.

De staking werd veroorzaakt door de recente wijzigingen die het bedrijf in de werkschema's van de bezorgers aanbracht. Tot dan toe had het bedrijf gde garantie gegeven van 11 werkuren met een betaling van minstens 75 HK $ (ongeveer 7,8 €), inclusief een lunchpauze van een uur . Nu heeft Deliveroo besloten om de bezorgapp tijdens niet-piekuren (wanneer er weinig activiteit is) te blokkeren, om te voorkomen dat aan de werknemers het gegarandeerde minimum wordt betaald. Bovendien zou het nieuwe systeem in staat zijn om rijders te selecteren op basis van hun prestaties (frequentie, snelheid, respect voor de normen opgelegd door het platform, enz.), zodat  minder "efficiënte" bestraft kunnen worden. Het uitsluiten van het platform, zoals dan opgelegd door het bedrijf, zou voor de koeriers een verlies van ongeveer 3 tot 5 werkuren veroorzaken, bijna 14 uur per week. Met een geschatte beloning van 100 HK $ / u (bijna 10,5 €) wordt de vermindering van het salaris op basis van het maandelijks inkomen geschat op tussen de 5.000 HK $ (521 €) en 6.000 HK $ (625 €).

Een van de redenen voor het protest is ook dat van compensatie door het bedrijf voor de verkeersboetes. Om te voldoen aan de voorwaarden van de levering in de smalle straten van Hong Kong, zijn de meeste koeriers gedwongen om hun vervoermiddel op niet-geautoriseerde parkeerplaatsen te parkeren en de politie aarzelt niet om hen daarvoor te beboeten. Koeriers kregen maximaal twee tickets per dag vergoed door Deliveroo, maar nu weigert het bedrijf dit te doen. Dit komt daardoor naast benzine en het onderhoud van het voertuig ten laste van de werknemer.

De staking, die tot de volgende dag duurde, eindigde toen het management de restauratie aankondigde van de 11-urige werkdag.

België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en ...

Afgelopen weekend zijn de Deliveroo-bezorgers in België en Nederland in staking gegaan om te protesteren tegen het besluit van het bedrijf om alle koeriers vanaf 1 februari, om te zetten in zelfstandigen. In Brussel hebben de arbeiders het hoofdkantoor van het bedrijf gedurende meer dan 3 dagen bezet, waarbij ze op sociale media sympathisanten, precaire werknemers en werklozen op riepen om hun strijd te ondersteunen, die volgens hen ieders strijd kan zijn.

Terwijl de bezetting aan de gang was, verklaarden minister van Economie en Werkgelegenheid, Kris Peeters, en de CEO van Deliveroo dat ze bereid waren om de koeriers te ontmoeten om hun eisen te horen. Hoewel het bedrijf voorstander was van een compromis, besloten de bezorgers dat de druk hoog moest blijven. Gisteren, op 27 januari, voegde een delegatie Nederlandse Deliveroo-stakers zich bij hun Belgische collega's in het centrum van Brussel om een levendig protest met een internationalistisch profiel te creëren. Boodschappen van solidariteit werden gestuurd naar de Belgische kameraden van koeriers uit MIlan, Turijn en Bologna. Zelfs de UNI Global Union, de internationale federatie die de vakbonden van de dienstensector samenbrengt, stuurde een bericht van steun aan de "Deliveroo-arbeiders in staking in België en Nederland".

In Lille, Frankrijk, ontstak het protest op 20 januari, toen de Uber Eats-koeriers besloten zich te ontdoen van de app van het bedrijf. De staking, spontaan georganiseerd via een groep op Facebook, werd veroorzaakt door de arbeidsomstandigheden die ze beschreven als "slavernij 2.0".

Ten slotte was de beurt aan Duitsland op 24 januari: tot dertig rijders van Foodora en Deliveroo protesteerden voor het hoofdkantoor van Deliveroo om onder andere de betaling voor de reparatie van de fietsen die tijdens werkuren worden gebruikt te eisen.

In dit overzicht van de strijd van de koeriers  hebben we zeker enkele stakingen en blokkades gemist (trouwens, in Shanghai, China, is de eerste vakbond van online voedselbezorgers gevormd), maar we zijn zeker van één ding: de noodzaak van een coördinatie van de internationale strijd van de arbeiders van de "gig-economie" is de zaak die nu voorhanden is. En de middelen om netwerken op te zetten ontbreken niet.

(Vertaling van het Italiaanse artikel op de Chicago86 website)