De 9e van Asian Dub Foundation: “Access Denied”

Asian Dub Foundation, de band uit London die altijd zoveel radicale inhoud in de muziek stopt en ook vaak optredens verbindt met radicale politieke campagnes, heeft een spetterende nieuwe CD gemaakt: Access Denied.

(De tekst hieronder komt van hun eigen aankondiging, de website ligt zo te zien even plat, vertaling globalinfo.nl)

Clip: Swarm: {youtube}bRv8MxrPuqQ{/youtube}

Access Denied is een lawine van wildstyle junglepunk, orkestrale drum’n’bass, Indo-ragga dub en militante soundclashende thema’s rond Brexit, vijandige grenspolitiek en de klimaatcrisis.

Met bijdragen van een tamelijk formidabele cast van baanbrekende activisten, artiesten en agitators, waaronder de stem van een generatie Greta Thunberg, Palestijnse shamstep warriors 47Soul, Chileense zangeres en stem van recente protesten in Chili Ana Tijoux, beatboxer en vocal extraordinaire Dub FX, evenals de scherpzinnige Britse komiek Stewart Lee, vormt ADF een ongekende vereniging van stemmen die onvergelijkbaar is met enig eerder verschenen album.

Precies 25 jaar na het baanbrekende debuutalbum Facts and Fictions van de groep, bestaande uit de belangrijkste leden Steven “Chandrasonic” Savale, Dr. Das, Nathan “Flutebox” Lee, Aktar “Aktavator” Ahmed, Stephen “Ghetto Priest” Townsend en voormalig Prodigy drummer Brian Fairbairn, is Asian Dub Foundation nog steeds even heersend en vitaal als altijd. Na de heruitgave van ADF’s baanbrekende derde album uit 1998 RAFI’s Revenge (London Records) en het uitgebreide schema van de groep met live-data en de optredens van hun veelgeprezen rescore van Mathieu Kassovitz’s cultklassieker La Haine, ziet Access Denied ADF terug gaan naar de wortels met hun eerste echte album sinds More Signal, More Noise uit 2015.

De Indo-jungle-punk knaller Stealing The Future schalt de tekst “hands up if you’re a citizen of nowhere and you’re not scared”, een sneer naar de opmerkingen van voormalige Britse premier Theresa May in 2016 na het Britse referendum .
Onder een laag van gesjeesde en vervormde gitaren en geselende Amen-break drums, is de oproep van Asian Dub Foundation om de retoriek terug te winnen van incompetente politieke figuren en zich te verenigen tegen verdeeldheid zaaiende anti-immigranten sentiment een roerende en opbeurende ode aan de benadering van de “bewuste partij” (verwijzend naar “conscious party” een live-album dat de groep in 1998 produceerde met dezelfde naam) iets waar lead-gitarist en ADF mede-oprichter Steven Savale van plan is om Access Denied voor in te zetten. “Muziek werkt instinctief. Dit is geen defaitistische muziek. Het is geen lock-yourself-away-from-the-world muziek. Het schuurt aan tegen de hedonistische drang om te dansen en te feesten. Maar het doet dat wel met het gevoel dat je danst en feestviert tegen hoe de wereld nu in elkaar zit”.

David Cameron, een andere voormalige Britse premier, maakte officiële opmerkingen waarin hij verwees naar immigranten als een “zwerm mensen”, wat de inspiratie is voor het lied Swarm van ADF, een ADF-blik op Exodus van Bob Marley, om de kracht van de collectieve actie te vieren, terwijl de groep baanbrekende “shamstep” 4-piece (een fusie van elektronische hiphop en traditionele dabke dansmuziek) en de groep van Palestijnse ballingen, 47Soul, benut voor het nummer Human 47, een “Indo-Ragga/Palestijnse soundclash” die de destructieve effecten van de nationale grenspolitiek in beeld brengt.

in navolging van de single Flyover van de groep, die in 2015 de toenemende vervuiling in Londen aanroept, vestigt ADF de aandacht wederom op de aanhoudende klimaatcrisis op Access Denied met het nummer Youthquake Pt. 1, met een in stukjes gesneden versie van de krachtige VN-toespraak van tieneractivist Greta Thunberg, die de zorgen van haar generatie en miljoenen wereldwijd over de toekomstige duurzaamheid van de planeet schetst. Vocalist/MC en uitgesproken voorstander van de landelijke studentenprotesten tegen de hoge kosten van levensonderhoud in Chili, Ana Tijoux is te vinden op de remix-versie van Frontline, dit keer Frontline Santiago, met haar wendbare flow die zich vervlecht met de door fluit geleidde beat.

{youtube}6rF2V_0Eth8{/youtube}

Elders op de plaat hoor je samples van de scherpzinnige sketch van cabaretier Stewart Lee over migratie naar Groot Brittannië gedurende afgelopen jaren in Coming Over Here. En de Australische beatbox-zangeres Dub FX (Smash And Grab The Future) completeert de definitieve lijst met optredende artiesten op Access Denied.

Even sterk zijn  de instrumentele soundclash op Access Denied – tracks als Realignment en Mindlock. Samengesteld voor hun live heruitvoering van George Lucas’ Sci-Fi klassieker THX 1138 is Mindlock een full-on futuristische drum’n’Bass noisefest set, gelegd over een geïndustrialiseerde Iraanse frame drum, terwijl Realignment, een orkestrale metgezel van New Alignment, een strijksectie heeft die gearrangeerd is door Hannah Staphnill, gelaagd boven hypnotische tabla-melodieën en percussie.

Na jaren van schadelijke bezuinigingen in de publieke sector en aangemoedigd door de nationalistische politiek en de weerstand tegen het multiculturalisme, is het Verenigd Koninkrijk, zo zouden velen zeggen, hard toe aan een wereldwijde reset, maar de raadselachtige ADF-bemanning heeft jaren geleden al gewaarschuwd dat deze dag zou komen, waarbij het nummer van de groep uit 2003 Fortress Europe in gedachten komt. Desalniettemin heeft de Asian Dub Foundation nieuwe wegen ingeslagen met een verwoestend effect op Access Denied (dat werd aangekondigd op de dag dat het Verenigd Koninkrijk de EU verliet), een boomende veertienvoudige botsing van grensverleggend hedendaags denken en gedurfde sonische visie.

———–

(Aanvulling globalinfo:
De plaat is door de groep integraal ‘gratis’ op youtube gezet.