De nieuwe Buiten de Orde is uit!

Onlangs is het derde nummer van Buiten de Orde in 2018 verschenen. Het kwartaalblad is een uitgave van de Vrije Bond en is gevuld met actieverslagen uit binnen- en buitenland, columns, strips, interviews, boekverslagen, praktische en theoretische stukken over een verscheidenheid aan onderwerpen: anarchisme, zelfbeheer, arbeidersstrijd, mensenrechten, antifascisme, antimilitarisme, milieuacties, verzet en onafhankelijke cultuur etc.

(Bron: indymedia)

Thema van dit nummer is: kolonialisme. Daarom een artikel over dekolonisering in Gent, door LABO vzw en een pagina met Dialoogjes van Mirka rond kolonialisme. Verder in dit verband een artikel van Dennis de Lange over de vraag hoe we het dagelijks leven dekoloniseren, ofwel ons aan de greep van het kapitaal ontworstelen, en een artikel van Peter Storm over het niet onbelangrijke verschil tussen immigratie en kolonisatie. Boekentips completeren het thema.

Buiten dit thema hebben we weer de meest uiteenlopende stukken. Rond gender en dergelijke: een stuk van Hanna over homo-bevrijdingsstrijd in Frankrijk, een presentatie van het nieuwe Abortion Network Amsterdam. Over solidariteit met vluchtelingen: een reportage over solidariteitsactiviteiten op hert Griekse eiland Lesbos en een interview met activist Yetta, beide door Dirk. Emma voorziet deze editie van updates uit België, Jan Bervoets geeft een update over het vergaderleven van de Vrije Bond. Thom Holterman legt uit hoe het echte geweld in sociale strijd niet het stenengooien tijdens straatgevechten is maar de werking van het kapitaal zelf en van de staat.

We hebben een polemisch stuk over hoe we de milieucrisis kunnen bestrijden op anarchistische basis, door met groeidwang te breken zonder gecentraliseerde dwang ervoor in de plaats te stellen. Repressie tegen activisten in Nederland wordt belicht in een artikel van Joke Kaviaar. De protesten in Nicaragua krijgen aandacht in een vertaald stuk. Het is maar een incomplete greep.

Wil je zelf een bijdrage leveren aan de totstandkoming van Buiten de Orde? Schrijf een artikel, een actieverslag, een column of een cartoon. Of kom de redactie versterken! Je kunt je artikel sturen naar het adres: redactie@buitendeorde.nl.

Het blad kost maar €2,50 en is verkrijgbaar bij de betere linkse boekhandel. Voor meer informatie over abonnementen en verkooppunten, kijk op www.vrijebond.nl/buitendeorde