Sinds enkele jaren is er een grondige reorganisatie van onze productiesystemen aan de gang. Er is een nieuwe fase van de globalisering aangebroken, die aanzienlijke sociale en milieurisico's met zich meebrengt.

(Bron: Counter-balance, vertaling globalinfo.nl, zie eerder bericht over megacorridors op globalinfo hier)

We hebben het over een nieuwe manier om grote infrastructuurprojecten te organiseren volgens de logica van de megacorridors, met als doel te besparen op tijd en ruimte en de winst voortdurend te verhogen via "just-in-time" levering van goederen en diensten. Logistiek is het nieuwe ordeningsprincipe van dit nieuwe proces geworden en orkestreert de verplaatsing van goederen langs corridors en toeleveringsketens.

Economische groei, ontwikkeling, vooruitgang en werkgelegenheid zijn enkele van de belangrijkste sleutelwoorden die door de aanhangers van de logistieke en infrastructurele megacorridors worden gebruikt. Maar welke gevolgen zal deze mondiale agenda hebben voor het klimaat en het milieu?

Om deze vragen te beantwoorden, zijn we een nieuwe reis begonnen naar de plaatsen waar deze agenda werkelijkheid begint te worden, en waar de beloften van buitenlandse investeringen en nieuwe banen onze volksgezondheid en de toekomst van onze planeet overschaduwen.

Door de aandachtige blik van Nicholas Hildyard analyseerden we wat er gebeurt als logistiek niet langer alleen om het transport van goederen gaat, maar een integraal onderdeel wordt van onze productie-, distributie- en consumptiesystemen, met als gevolg het "afknijpen" van arbeiders en het steeds meer onzeker en onderbetaald worden van arbeid.

We staan voor een nieuwe fase van mondialisering, die nog doordringender en verwoestender is. Opnieuw zal het van ons afhangen om te beslissen hoe we collectief de confrontatie aangaan met deze massale veranderingen die zich voordoen.

Vertaald en aangepast uit een artikel van Re:Common

The Teddy Bear's journey, met stem van Steven Elder en animatie door Gordo.it