Duitse antifa en Aktion Arschloch

Acties in Duitsland tegen rechtse sentimenten tegen vluchtelingen bereiken een nieuwe kwaliteit. Nu komen ze massaal bijeen om een oude antifascistische punkklassieker te zingen.

“Schrei nach Liebe” is een lied van de Duitse punkband Die Ärzte. Ze brachten het in 1993 uit, toen er een ware jacht op ‘buitenlanders’ uitgevoerd werd door neonazi’s en andere rechtse burgers in Hoyerswerda. Het lied is een merkwaardig verpakte antifascistische hymne, waarin fascisten te kakken worden gezet als zielige loosers die eigenlijk vooral liefde ontberen. U moet dat ironisch zien. Het refrein eindigt dan ook steevast met een welgemeend ‘arschloch!’ (wikipedia)

Nu er wederom een hoop gedoe is rond toestromende vluchtelingen, is het lied op meerdere manieren weer actueel. Want op allerlei plekken in Duitsland dreigden weer vergelijkbare toestanden als begin jaren ’90. Meutes belagen weer gebouwen voor opvang van vluchtelingen en voeren zelfs brandstichtingen uit.

Maar er zijn daarop ook verfrissende reacties te zien. Zo werden de tribunes bij voetbalwedstrijden benut om juist spandoeken en slogans te vertonen om vluchtelingen te verwelkomen (met natuurlijk weer een pioniersrol voor de fans van de Hamburgse voetbalclub St Pauli). En op plekken waar veel vluchtelingen Duitsland binnenkwamen, zoals de treinstations in Munchen en Frankfurt, stroomden sympathiserende burgers samen om ze openlijk en luid te verwelkomen. Dat leverde waarlijk ontroerende taferelen op, maar was ook een vorm van directe solidariteit (en traumaverwerking) voor de vluchtelingen.

Antifa-hit

Een van de vele initiatieven die werd ondernomen tegen de “Auslanderhass” was het herwaarderen van het punklied. Een muziekleraar uit Niedersachsen bedacht dat het nummer uit het stof gehaald moest worden. En met enorm succes. Binnen de kortste keren stond het nummer bovenaan in de topparade van verkochte muziek (wat bij de originele uitgave nooit was gelukt). De band en andere belanghebbenden hadden toen al verklaard dat de opbrengst van de verkoop geheel naar de organisatie voor steun aan vluchtelingen Pro Asyl zou gaan.

Maar daar bleef het niet bij, en het nummer werd aangegrepen voor een grote serie ‘flashmobs’. In vele plaatsen kwamen grote groepen burgers bijeen om het lied samen op een centraal plein te scanderen.

Dat ziet er dan zo uit, bijvoorbeeld, in Munster, waar naar verluidt wel 1000 mensen op de oproep reageerden om hun mening over fascisten kenbaar te maken.

{youtube}zQBLg1pynsQ{/youtube}

Hier de versie van bejaardenkoor Die Goldies