Film: The Shock Doctrine

Vanaf 22 april gaat de documentaire – naar het boek van Naomi Klein – The Shock Doctrine in première in Nederlandse (en in mei ook Belgische) bioscopen. Na Capitalism, A Love Story van Michael Moore opnieuw een zeer kritische belichting van het tot voor kort zo onaantastbare kapitalistische systeem. Voordat de film vertoond is, zorgt die al voor discussie.

shockdoctrine

De documentaire is gemaakt door Michael Winterbottom – vermaard van zijn politieke fictie-films als Code 46 en The Road to Guantanamo, samen met Mat Whitecross (die ook The Road to Guantanamo co-regiseerde). Bekend is dat zowel Klein als Winterbottom niet helemaal tevreden zijn met de documentaire die het uiteindelijk geworden is. Het gerucht ging dat Klein zich zelfs van de film zou hebben gedistantieerd, maar dat is niet waar. Ze legt op haar website zelf uit hoe het zit.

Michael Winterbottom was ongelukkig met het strakke stramien dat hem werd opgelegd, namelijk om, naast interviews, alleen maar archiefmateriaal te gebruiken. In een interview met de filmkrant, doet hij de werkwijze en zijn mening uit de doeken.

De film is dus gebaseerd op het boek van Naomi Klein dat in 2007 uitkwam en in Nederland bij De Geus in vertaling verscheen.
Het is een omvangrijk en doorwrocht werk dat – kort door de bocht – uiteenzet dat het moderne neoliberale kapitalisme op veel plekken op aarde niet ingevoerd is omdat de bevolking dat zo graag wil, maar door misbruik te maken van rampen en crises om ze aan hen op te dringen. Klein focust daarbij op een aantal betrokken economen en ideologen, zoals Milton Friedman. Naast veel complimenten voor haar baanbrekende werk, waar ze jaren onderzoek voor gedaan heeft, is daarom de kritiek uit de serieuze linkse hoek dat ze te weinig oog heeft voor systematische kenmerken van het economische systeem, en teveel nadruk legt op de rol en invloed van individuele personen (Zie bijvoorbeeld de recensie van Joshua Sperber op Znet)

Met de première van de film in Nederland/België in aantocht, verschijnen ook hier de eerste recensies en commentaren.

Recensie in Mo*

Website joop. nl organiseert een (gratis) voorstelling-met-debat op zondagochtend 25 april in Amsterdam.
Hun redacteur Francisco van Jole besprak de film.

Discussie(tje) op sargasso.

Ook bij Lux in Nijmegen wordt een discussie georganiseerd aansluitend op de vertoning op 22 april.
Opvallend is de kleinerende betiteling van het boek als ‘pamflet’.

De film draait in Amsterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Nijmegen, en in juni ook in onder andere Rotterdam en Den Haag

Grappige fout is overigens te vinden in de beschrijving van de film door de distributeur (die door veel websites van bioscopen is overgenomen) dat Klein Morgan Friedman zou opvoeren in haar boek. Het betreft natuurlijk de econoom Milton Friedman, niet de hollywoodacteur Morgan Freeman

Trailer voor boek
Trailer van de  film
IMDB