Film: We Feed the World (wat kost ons eten werkelijk?)

Met even wonderschone als onvergetelijke beelden ontrafelt de film We Feed the World het bizarre verhaal van ons voedsel, voordat het in de schappen van de supermarkt belandt.
Vanaf 9 november draait de documentaire We Feed The World in Nederlandse bioskopen. Op enkele plekken worden ook debatten rond de film georganiseerd. Maandag 6 november al er een voorpremière plaatsvinden in Amsterdam

Maandag 6 november zal er een voorpremière plaatsvinden van de film We Feed the World in Het Ketelhuis in Amsterdam. De film start om 19.30 uur en aansluitend zal er een discussieforum plaatsvinden. Onno Kleyn, culinair journalist van de volkskrant, zal de gespreksleider zijn. Het panel bestaat uit verschillende deskundigen op het gebied van o.a. lekker eten en biologische landbouw:

Kijk voor meer informatie over de film en voor een overzicht van alle andere activiteiten die tot nu toe georganiseerd zijn in Wageningen, Arnhem en Tilburg op wefeedtheworld.nl.

Synopsis (van de website van de film)

Met even wonderschone als onvergetelijke beelden ontrafelt We Feed the World het bizarre verhaal van ons voedsel, alvorens het in de schappen van de supermarkt belandt. Regisseur Erwin Wagenhofer onderzoekt de marktmechanismen die ten grondslag liggen aan onze voedselindustrie en roept verschillende interessante vragen op. Waarom is strooizout bijvoorbeeld meer waard dan graan? En hoe kan het dat dagelijks 100.000 mensen omkomen van de honger terwijl er wereldwijd genoeg voedsel wordt geproduceerd voor 12 miljard mensen?

De film laat zien dat in Wenen elke dag evenveel vers brood wordt weggegooid als dat er in de tweede stad van het land wordt geconsumeerd. Brazilië offert duizenden hectares regenwoud op om soja te verbouwen – niet voor de honger lijdende bevolking, maar voor Europese pluimveehouders die er vleeskuikens mee vetmesten. Ondertussen subsidiëren we in het westen onze eigen boeren jaarlijks met 349 miljard dollar aan landbouwsubsidies. De overschotten worden in Afrika gedumpt en aangeboden voor slechts een derde van de lokale marktwaarde.

Ondanks sommige schokkende onthullingen is We Feed the World geen simplistische kruistocht tegen industriële voedselproductie. Wagenhofer geeft alle betrokkenen – uiteenlopend van boeren, vrachtwagenchauffeurs, biologen, politici, producenten van genetisch gemodificeerde zaden en de CEO van s werelds grootste levensmiddelenmultinational Nestlé – alle ruimte. Het resultaat is een oogstrelende, intelligente documentaire die complexe verhoudingen glashelder maakt.

wefeedtheworld.nl

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door globalinfo.)