Jujitsu-suffragettes; De amazones van Londen

In mijn jonge jaren trof ik regelmatig een oude troskist en sprak met hem vaak over zijn politieke ervaring in vervlogen tijd. In zijn jonge jaren, het tijdperk van de Russische revolutie, had hij zich met anderen voorbereid op de komende revolutie in Nederland. Ze begrepen dat dit niet zonder gebruik van geweld zou gaan en oefenden zich in jujitsu (judo). Toen ik las over de verschijning van een stripboek over het verhaal van de amazones van Londen, de jujitsu-suffragettes, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Hieronder het korte bericht dat Fahrenheit 451 maakte over het stripboek Jujitsuffragettes, Les amazones de Londres.

(Door Thom Holterman, oorspronkelijk verschenen op Libertaire Orde)

Het was in het begin van de jaren 1910 dat Edith Garrud, een van de weinige vrouwelijke vechtsportleraren in Europa, de Amazones (vrouwelijke krijgers) in jujitsu trainde. Die amazones waren de lijfwachten van Emmeline Pankhurst (1858-1928), een vooraanstaande suffragette (strijdster voor vrouwenrechten, vooral voor kiesrecht). De training vond plaats tegen de achtergrond van de brute politie-repressie.voorkant.suffrag

Deze Engelse feministische beweging wordt in een gepacificeerd verhaal vaak beschreven als elegante korsetvrouwen die het stemrecht opeisen. Zij waren evenwel vastbesloten zich te verdedigen en te vechten tegen degenen die dat recht ontkenden, met inbegrip van het breken van ramen en het reageren op mishandelingen. ‘Jujitsu gaat over het draaien van de fysieke superioriteit van een tegenstander tegen zichzelf’.

Edith Garrud leerde onder andere vrouwelijke slachtoffers van huiselijk geweld hoe ze moesten reageren. Zij was daarvoor benaderd door de Women’s Social and Political Union (WSPU), wiens slogan was ‘Geen woorden maar daden’. Terwijl haar activistes lang hadden geloofd dat door middel van pedagogie en volksvertegenwoordigers hen beschouwden als volwaardige burgers, duwde het verraad van premier Asquith (19068-1916) hen in het offensief . Zijn opmerking: ‘Neem twee baby’s. De eerste is geduldig, wachtend op zijn moeder om hem te voeden. De tweede huilt en schreeuwt tot hij gevoed wordt. We weten allemaal precies met welke we ons het eerst gaan bezighouden. Dat is de geschiedenis van de politiek.’

Het voorwoord bij het stripboek is geschreven door de filosofe Elsa Dorlin, auteur van SE DÉFENDRE – Une Philosophie de la violence (2017). In het voorwoord herinnert zij eraan ‘hoe het karikaturale beeld van de suffragettes, deze belachelijke activistes, tot nu toe aan ons werd doorgegeven. De rampzalige functie ervan was om onze geschiedenis te depolitiseren; om onze lichamen, onze verbeelding en onze woede te disciplineren’. Dorlin runt eveneens zelfverdedigingsworkshops. Die worden de lezer snel gepresenteerd in het korte documentaire dossier dat het stripverhaal afsluit.

Clément Xavier, Lisa Dugrin et Albertine Ralenti, Jutitsuffragettes, Les amazones de Londres, Voorwoord van Elsa Dorlin, Éditions Delcourt, Paris, september 2020, 136 blz. 21,90 euro [Tekst overgenomen, en vertaald uit het Frans, van de site Bibliothèque Fahrenheit 451 door Thom Holterman].