Kim Stanley Robinson: Ministerie voor de Toekomst

Schience fiction schrijver Kim Stanley Robinson (KSR, van de Mars-trilogie, en vele anderen) heeft een nieuw boek uitgebracht dat meteen spraakmakend is. Het gaat over de klimaatramp en de maatschappij die deze in de nabije toekomst gaat produceren. Dat is geen erg optimistisch verhaal. Het gaat vervolgens ook over beleid/maatregelen om de ramp weer te boven te komen.

Ezra Klein, van de progressive actualiteitenwebsite Vox.com in de VS, noemt het boek “het belangrijkste boek dat ik dit jaar heb gelezen”. Hij heeft een podcast gemaakt van een gesprek dat hij had met KSR

Klein omschrijft het boek:

In The Ministry for the Future stelt Robinson zich een wereld voor die wordt geteisterd door een klimaatcatastrofe. Sommige landen beginnen met eenzijdige geo-engineering. Eco-geweld ontstaat als mensen ongecontroleerde klimaatverandering gaan zien als een daad van oorlog tegen hen, en ze reageren navenant, en nieuwe technologieën inzetten  om te jagen op degenen die ze schuldig achten aan hun ellende. Het kapitalisme breekt, verandert en wordt opnieuw gecreëerd. Naties, en de relaties tussen hen, transformeren. Uiteindelijk is de mensheid succesvol, maar het is een angstaanjagend succes – een succes dat inhoudt dat we het soort keuzes moeten maken waar niemand van ons ook maar aan wil denken.

En over het gesprek met de schrijver:

Dit gesprek met Robinson was fantastisch. We bespreken waarom het einde van de wereld gemakkelijker voor te stellen is dan het einde van het kapitalisme; hoe veranderingen in de biosfeer de mensheid zullen dwingen om het kapitalisme, de grenzen, het terrorisme en geld te heroverwegen; de invloed van het eco-marxisme op het denken van Robinson; hoe de bestaande machtsverhoudingen de grenzen bepalen van wat als geweld wordt beschouwd; waarom sciencefiction als discipline bijzonder geschikt is om de klimaatverandering aan te pakken; hoe een volledige heroverweging van het wereldwijde economische systeem eruit zou kunnen zien; waarom Robinson denkt dat geo-engineering op tafel moet komen; het enorm onderschatte belang van het klimaatverdrag van Parijs, en nog veel meer.

Hoor het hele interview hier.

De schrijver Kim Stanley Robinson heeft een eigen website, of eigenlijk maken fans die, waarop het boek natuurlijk ook uitgebreid aangekondigd en gevolgd wordt. Je vindt daar vele links naar recensies en presentaties van het boek.

Daar vind je een quote uit een interview met muziektijdschrift Rolling Stone over zijn politieke denkbeelden:

Ik ben een linkse, een Amerikaanse linkse, en ik zeg vanwege de praktische toepassing dat het omverwerpen van het kapitalisme te rommelig is, met te veel terugslag, en te lang van een proces. We hebben een natiestaatsysteem en een financiële orde, en we hebben een crisis die in de komende 10 tot 20 jaar moet worden aangepakt. Dus ik kijk naar de middelen die beschikbaar zijn. Belastingstructuren, zeker. En in wezen heb ik het over een stapsgewijze hervorming die, nadat er genoeg stappen zijn gezet, leidt tot iets dat echt postkapitalistisch is en dat enorme onderdelen uit de standaard socialistische technieken zou kunnen halen.

Ik hou van de Green New Deal. Ik hou van HR109 [de Green New Deal resolutie die werd ingediend door congreslid Alexandria Ocasio-Cortez]. Dat is echt een slim document. Het is niet naïef. Het is niet primitief. Het is een volledig gearticuleerd plan dat veel sociale elementen in zich opneemt die heel slim zijn gedaan. Dus het gaat niet om een naïeve menigte. Er zit een overmoedige kant aan de term geoengineering, en het lijkt op een wonderwapen van Silicon Valley dat gericht is tegen alles waar links op aandringt, waar ik het helemaal mee eens ben.