Ga naar de inhoud

‘Artvertising’ Sandberg bekogeld

AMSTERDAM, 22 december 2006 – De actiegroep 'Beeldbraak' heeft de
tijdelijke reclamezuil 'Artvertisement' van het Sandberg Instituut in
Amsterdam-Zuid met verfeieren opgeleukt.

Hiermee protesteert men "tegen de steeds verdergaande privatisering en banalisering van het publieke domein

2 min leestijd
Placeholder image

De actievoerders, naar eigen zeggen een groep kunstenaars en 'reclamehackers',
sloegen toe in de nacht van dinsdag 19 op 20 december. "Met deze actie werd de
gevel letterlijk en figuurlijk 'gebombardeerd' tot een publiek canvas.
Beeldbraak nodigt dan ook alle Amsterdammers uit om in de komende dagen een
bijdrage te leveren aan dit nieuwe 'gesamt-kunstwerk'."

Het Sandberg Instituut aan de Fred Roeskestraat in Oud Zuid is momenteel
volgeplakt met reclamelogo's van bedrijven.
Het idee voor het speciale kunstproject is afkomstig van een student van de
kunstacademie. Hij liet zich inspireren door de Million Dollar Homepage, een
website van een Amerikaan die het met de verkoop van een miljoen minideeltjes
van zijn homepage schopte tot miljonair.

De logo's op het Sandberg Instituut moeten volgens de bedenker laten zien dat
commercie en kunst samen kunnen gaan. In totaal hangen er 16.000 tegels met een
beeldmerk aan het gebouw. Voor deze buitenissige reclamezuil is eenmalig en
tijdelijk toestemming verleend door de gemeente Amsterdam.

Deze vorm van kunstreclame is niet toebedeeld aan de actiegroep Beeldbraak: "Het
project moet geplaatst worden in een context waar steeds grotere delen van het
publieke domein onderworpen worden aan de dynamiek van de markt. De culturele
sector is een domein dat misschien niet publiek is, maar wel een publieke
functie heeft."

Beeldbraak plaatst haar werk in de traditie van Action Painting, zoals
uitgevoerd door mensen als Jackson Pollock en Karel Appel. Met 180 met verf
gevulde eieren "in verschillende verassende kleuren willen wij het 'kunstwerk'
niet vernietigen, maar juist iets toevoegen aan de huidige 'kakofonie' van
kleuren." En: "Hier kan elke Amsterdammer de komende tijd zijn ei kwijt."

Voor filmpje van de actie: http://www.reageerbuis.com/?entry=55

Bron: http://www.ravagedigitaal.org/actienieuws/december/19/19.php

Website Sandberg instituut: http://www.sandberg.nl/