Privatisering Duitse Spoorwegen gestopt
De
privatisering van de Duitse Spoorwegen is een halt toegeroepen! Goed
nieuws vanwege de vrienden van Attac Duitsland
Dit is een bericht uit de nieuwsbrief van Attac-Vlaanderen
Gisteren
ontvingen we goed nieuws van onze vrienden van Attac Duitsland. Ze vertelden
ons dat de privatisering van de Duitse spoorwegen die de regering wilde
doorvoeren voorlopig niet doorgaat. Zij stellen dat dit "de eerste grote
overwinning van de civiele maatschappij tegen de neoliberale projecten van de
grote Duitse regeringscoalitie is".
Dat is
uiteraard prachtig nieuws en een grote overwinning voor Attac Duitsland en alle
medestanders. We mogen dan ook terecht onder de indruk zijn.
De
eerste overwinning van de coalitie tegen de privatisering van het spoor mag
vergeleken worden met het succes van Attac Frankrijk en medestanders toen zij
in 2005 NON zegden in het referendum tegen de neoliberale EU-grondwet. Maar net
zoals de neoliberalen nu de EU-grondwet terug op de sporen zetten onder de
noemer van een "EU-Verdrag" zullen ze in Duitsland natuurlijk blijven
ijveren voor de privatisering van de Duitse Spoorwegen.
En net
vandaag, maandag 19 november 2007, zal de ETUC (European Trade Union
Confederation) een petitie met meer dan een half miljoen handtekeningen
voorleggen aan de Voorzitter van de Europese Commissie Barosso. De Petitie
roept op voor een Europese richtlijn voor het behoud van kwaliteitsvolle en
toegankelijke publieke diensten van algemeen belang. Je vindt hier de petitie
die trouwens nog steeds ondertekend kan worden.
Het
bericht van Attac Duitsland
Een
coalitie van vakbonden, sociale bewegingen en experten op gebied van openbaar
vervoer zijn er onder de impuls van Attac Duitsland in geslaagd het project van
privatisering van de Duitse Spoorwegen een halt toe te roepen. Het is de eerste
grote overwinning van de civiele maatschappij tegen de neoliberale projecten
van de grote coalitie binnen de Duitse regering.
Na de
G8 in juni heeft Attac Duitsland zijn krachten gebundeld in de campagne tegen
de privatisering. Terwijl de nationale campagne geleid werd door een brede coalitie
van o.a. de vakbond van de openbare diensten Ver.di, Friends of the Earth en
vele anderen werd de activiteit aan de basis vooral gedragen door de lokale
Attac-kernen. Het coördinatiecentrum van de campagne vond ook onderdak in de
lokalen van Attac Frankfurt.
Onder
de druk van verschillende nationale actiedagen, de gecoördineerde druk op de
parlementsleden (in het bijzonder op de sociaal-democraten en conservatieven
die in de regering zitten) werden de interne contradicties binnen de grote
coalitie zo belangrijk dat het project nu in een politieke impasse beland is.
Er is geen garantie dat de privatisering niet doorgaat maar alles wijst erop.
Alle informatie over de kampanje is te vinden op de speciale internetsite die
opgezet is om de kampanje naar een groot publiek te ondersteunen.
Vermits
de grote coalitie van een comfortabele tweederde meerderheid in zowel Kamer als
Senaat genoot was de overwinning enkel mogelijk door:
1. het
overtuigen van verschillende vakbonden en lokale en regionale afdelingen van de
SPD om zich bij de campagne aan te sluiten. De politiek corrupte vakbond van de
Duitse spoorwegen is onder druk gezet door een interne oppositiegroep en door
de concurrerende vakbond Ver.di die zich aangesloten heeft bij de campagne. Net
voor de SPD-conferentie in oktober hebben de groep van jongsocialisten (Jusos)
en de grootste Duitse vakbond IG-Metall de anti-privatiseringscampagne
vervoegd. De sociaal-democraten willen, onder druk van de nieuwe linkse partij
"Die Linke", hun imago van beschermers van de sociale
rechtvaardigheid oppoetsen. Zij waren dus de zwakste schakel van de neoliberale
coalitie. De SPD-gedelegeerden hebben voorwaarden voor de privatisering gestemd
die onaanvaardbaar waren voor de conservatieven. Dit heeft geleid tot een impasse
voor die privatisering.
2. de
verdeeldheid binnen de coalitie over de manier waarop de spoorwegen moesten
geprivatiseerd worden.
De
algemene vergadering van Attac Duitsland heeft dit weekend besloten de campagne
aan te houden voor het geval de privatisering terug op tafel zou komen.
De
overwinning heeft een goede atmosfeer gecreëerd binnen het netwerk dat zich
bekwaam betoond heeft om effectieve campagnes te voeren die alle krachten van
de civiele maatschappij verenigden en alle mogelijkheden voor de opbouw van
netwerken heeft gebruikt.
Attac
Vlaanderen wenst de Duitse vrienden dan ook te feliciteren met de resultaten
van deze campagne en hoopt dat dit tot voorbeeld zal strekken voor campagnes in
andere Europese landen.